انگیزه نوسان بها پوشک نوپا در بازار به چندین ادله اساسی برمی‌خواهد شد:

1. **نوسانات نرخ ارز**
زیرا قسمت متعددی از مواد اول (مثل خمیر ورقه، پودر جاذب SAP، لایه‌های پلیمری) وارد شده میباشد، تغییر‌و تحول نرخ دلار و یورو مستقیماً روی بها تأثیر  خرید پوشک بچه 
2. **هزینه مواد اول داخلی و جهانی**
بها جهانی مواد پتروشیمی، ورقه و مواد شیمیایی جاذب رطوبت تغییر‌و تحول می‌نماید و این تغییرات در بازار کشور ایران هم تاثیر داراست.

3. **هزینه‌های ساخت و حمل‌ونقل**
ارتقاء حقوق و دستمزد کارگران، بها انرژی، کرایه حمل و هزینه‌های بسته‌بندی منجر بالا رفتن بها آحاد‌گردیده می‌گردد.

4. **عرضه و تقاضا**
در برخی زمان‌ها (مثل مجاورت سال جدید یا این که فصل‌های خاص) تقاضا ارتقاء پیدا می‌نماید. همینطور در شرایطی که عرضه معدود گردد (برای مثالً به جهت ایرادات واردات یا این که ساخت و ساز)، بها بالا می‌رود.

5. **سیاست‌های نظارتی و تعرفه‌ای**
تغییر و تحول در تعرفه واردات مواد اول یا این که محدودیت‌های ارزی قادر است هزینه‌ها را ارتقا دهد.

6. **رقابت فی مابین برندها**
برندهای داخلی و فرنگی برای سهم بازار رقابت می‌نمایند. گاهی تخفیف‌ها یا این که خلا رقابت کافی منجر ساخت‌و‌ساز نوسان ارزش می گردد.

7. **تورم همگانی بازار**
در غایت، پوشک مثل بقیه کالاهای مهم از تورم و ارتقا هزینه‌های وسیع اقتصادی (مواد غذایی، اجاره‌ارزش، سوخت) تأثیر می گیرد.